Dani Pedrosa in action during Friday's practice session at the Red Bull Indianapolis GP at Indianapolis Motor Speedway in Indianapolis, Indiana, USA on 16 August, 2013.Odată cu sfârșitul acesta de săptămână s-a tras cortina peste ediția din acest an a Motomondialului de Motociclism, lăsând loc până la anul în primăvară, atunci  când va debuta noul sezon, statisticilor și comentariilor referitoare la ceea ce s-a petrecut în 2015 pe circuitele de viteză. Era clar că deși în program existau cele două clase mezine, partea leului și-a tăiat-o ca de fiecare dată clasa regină, denumita în ultimele sezoane și Moto GP. Asupra acesteia din urmă o să ne oprim în cele ce urmează, deoarece competiția a fost în acest sezon plină de suspans, iar titlul de campion s-a decis la potou, abia dupa ultima etapă programată pe circuitul de la Valencia.

Sunt convins că exista foarte mulți fani ai acestui sport și la noi în judet și cu toții au urmărit cu sufletul la gură ediția din acest an, ediție în care dramatismul a crescut direct proporțional cu apropierea ultimei etape și implicit anunțarea verdictului final. Protagoniștii se cunosc, fiind aceiași de câțiva ani buni, iar prezența lor în bătălia din acest sezon n-a reprezentat o surpriză pentru nimeni. Marc Marquez campionul mondial en  titre alături de coechipierul său de la Honda, Dani Pedrosa așteptau replica centaurilor de la Yamaha, în speța Valentino Rossi și Jorge Lorenzo. Se aștepta o lupta încinsă și așa s-a și dovedit a fi, cu multiplul campion italian Valentino Rossi la timonă, care a dovedit pe parcursul întregului sezon o constanță demnă de invidiat. Cel supranumit Il Dottore a condus ierarhia la general încă din primele etape și în ciuda vârstei și-a menținut avansul agonisit cu trudă, pregătindu-se pentru un nou titlu mondial după o pauză de șase ani. Sita a cernut o dată cu trecerea etapelor, iar lupta pentru supremație îl scotea în fața italianului tocmai pe coechipierul său de la Yamaha, spaniolul Jorge Lorenzo , și el campion mondial de două ori în anii precedenți. Deși cu mai multe curse câștigate decât Rossi, acesta se afla în spatele lui în clasamentul general, plătind tribut lipsei de constanță în unele curse în care n-a terminat pe podium sau în imediata lui apropiere. Ceilalți doi pretendenți Marquez și Pedrosa și-au bătut în cuie pozițiile trei și patru cu destule etape înainte de final, șansele lor la primele două poziții scăzând odată cu fiecare etapă scursă din calendar. Practic se dădea o luptă  în doi între Rossi și Lorenzo, iar fanii celor doi își frecau mâinile de bucurie că ediția din acest an se va decide după ultimul tur de pistă al ultimei etape desfășurate pe circuitul de la Valencia. Jorge Lorenzo a tăiat odată cu apropierea finalului din avantajul adversarului său, dar în mod normal fără a se întâmpla vreun eveniment nedorit, nu se prefigura ca acesta să-l poată detrona pe Rossi. Penultima etapa, desfășurată în Malaiezia, a fost însa precedată de niște declarații foarte interesante a celor doi pretendenți la cununa cu lauri, conform cărora în viziunea lui Lorenzo, multiplul campion Valentino Rossi nu ar merita titlul de campion mondial, iar după părerea lui Rossi, spaniolul Marc Marquez virtual ocupant al locului trei în ierarhia generală l-ar ajuta pe conaționalul său Lorenzo să triumfe în dauna sa. Spusele lui Rossi aveau la bază niște dispute încinse între cei doi în etapele acestui sezon, în care Marquez nu a vrut să cedeze nici un milimetru în disputele cu Rossi, dar care din păcate s-au soldat in două rânduri cu căderea spaniolului, după părerea specialiștilor de aceste căderi neputând fi acuzat Rossi. Tot înainte de această penultima etapă Marc Marquez declara că dăca va mai ajunge într-o disputa cu Rossi, acesta nu-l va mai depăși indiferent de riscuri… Tensiunea creștea și nimeni nu anticipa că aceste declarații vor fi transpuse în practică pe parcursul cursei. Era vorba totuți de doi coechipieri, ne referim aici la Lorenzo și Rossi, iar Marquez a ajuns un mare campion al curselor de viteză avându-l ca idol tocmai pe Valentino Rossi. Din păcate însă, lupii tineri Lorenzo și Marquez păreau să-i dea apă la moară lui Rossi și anume că s-ar fi aliat într-o conspirație împotriva lui…Pedrosa părea scăpat în învingător al cursei, Lorenzo era al doilea iar Marquez al treilea. Valentino Rossi pregătea atacul asupra lui Marquez pentru a-și duce lupta care îl privea, cea cu coechipierul sau Lorenzo. Dar Marquez nu avea de gând să cedeze, au început șicanele iître ei, Marquez s-a împins cu casca în motocicleta lui Rossi, iar acesta din urmă într-un gest nesăbuit la împins usor cu piciorul pentru a se departa. Din nefericire Marquez a căzut, iar Rossi a terminat cursa pe locul trei, imediat în spatele lui Lorenzo și ceea ce era mai important pentru el își menținea prima poziție la general înaintea ultimei etape. Dar problemele lui de acum aveau să înceapă. Cei de la Honda au facut contestație la directorul cursei cu privire la incidentul dintre cei doi, iar Rossi avea să fie pedepsit cu obligația de a începe ultima cursă a sezonului, tocmai cea care decidea titlul, de pe ultima poziție a grilei de start. Apelul celor de la Yamaha a fost respins de Federația de Motociclism, iar ultima instanță care mai putea schimba decizia devenea Tribunalul de Arbitraj Sportiv de la Laussane. Rossi a trebuit să suporte atacurile de la conferințele de presă ale lui Marquez și Lorenzo, care încercau sa-l discrediteze și să pună o pată pe cariera sa realmente fabuloasă, o cariera plină de fair play și încununată de succese făcute cu stil și fără dorința de a câștiga cu orice pret. Cunoscătorii știu ca Valentino Rossi căuta mereu provocări și după titluri câștigate cu un constructor pleca la alte echipe mai slab cotate ca să câștige și cu acestea titluri mondiale pe bandă rulantă. Mereu acesta  alegea o cursă spectaculoasă în dauna unei victorii fade iar miile de fani pe care ii strângea pe oriunde concura stau mărturie. Dar acum era condamnat, într-adevar greșise, însă greșeala i-a fost provocată de conspirația celor doi spanioli. Niciodată așa ceva nu s-a mai întamplat în sporturile cu motor, aici mereu cei implicați în lupta și-au dus bătălia roată la roată, fără menajamente și fără implicarea unor terți. Dar acum nu mai era cazul de așa ceva, Rossi a simțit de fapt ce i se pregătea și din păcate și-a pierdut cumpatul cu acel gest. Poate simțind apropierea retragerii acest titlu însemna mult și pentru el….A sosit si decizia TAS-ului care menținea sancțiunea cu plecarea de pe ultima poziție a grilei de start. Practic titlul mondial era decis altundeva decât acolo unde trebuia decis și anume pe pista de la Valencia. Se putea găsi orice alta sancțiune, nu aceasta care practic nu-i lăsa italianului nici o șansă pentru victoria finală…..

Oferte echipament Joma pentru CluburiCatalog 2018 JSport.ro - Joma, Cluburi, echipamente sportive, echipe

Cursa de la Valencia îl găsea pe Rossi pe ultima pozitie a grilei de start din douăzeci și cinci de concurenți, iar Lorenzo pleca de pe prima, fiind familiarizat cu circuitul spaniol. Dar Rossi a vrut încă o dată să demonstreze ce mare campion este și de pe ultima pozitie a urcat douazeci si una de locuri până pe locul patru în clasamentul general. Ar fi avut nevoie de locul doi pentru a cuceri titlul mondial……… Atât s-a putut, oricum este ceva enorm în condițiile în care, plecați de pe primele poziții ale grilei de start spaniolii Lorenzo, Marquez și Pedrosa și-au păstrat locurile până la final. Jorge Lorenzo devenea noul campion mondial, un campion fără strălucire în condițiile date, care a beneficiat și la Valencia de serviciile de bodyguard ale lui Marquez, care deși putea în câteva rânduri, nu a schițat nici un gest în a-l pune in dificultate sau a-l depăși…….Campionul moral este fără teama de a greși Valentino Rossi, însă cum se întâmplă frecvent în ziua de azi  în sport victoriile vin din cine știe ce birouri, iar ierarhiile sunt influențate de  diverse comisii și comitete….Și mai presus de toate rămâne o pată imensă asupra Motomondialului de Motociclism când doi piloți reprezentand echipe adverse, care implicit trebuiau să lupte până la sânge unul împotriva altuia, se coalizează într-un interes național pentru a da câștig de cauza unuia dintre ei, atunci cand celalalt nu mai avea nimic de câștigat….Că de pierdut a pierdut totul…..respectul miilor de fani ai motociclismului din întreaga lume!

 

 

                                                                                  Articol scris de Adrian Habean

sursa foto: rideart.com

Catalog 2018 JSport.ro - Joma, Cluburi, echipamente sportive, echipe

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.